11 september 2001

Eftersom det imorgon är exakt 10 år sedan terrorattackerna mot World Trade Center i New York, en början av en serie händelse som skulle förändra hela världen, så tänkte jag dela med mig av vad jag gjorde den dagen. Jag minns allt i detalj nämnligen, precis som många andra.

Jag och Hardy var i Tingsryd på jobb, i ett stall strax utanför Tingsryd. Vi hörde på radion som spelade i hans bil att ett flygplan hade flugit in i WTCs norra torn.
Vi kollade på varandra och skrattade, det gick ju inte att tro på det, på radion sa de att det var ett mindre plan, ett Cessna som flugit in där. Hardy sa något i stil med "Klantskalle!"
Vi rundar av jobbet och börjar åka hemåt.
På den 45 minuter långa vägen hem hör vi på radion att ett plan till har flugit in i Södra tornet.. denna gång ett stort plan, och lite senare hör vi att ett plan flugit in i Pentagon.
Vi kommer fram till firman, där 4-5 personer sitter och kollar på tvn.
Ingen säger ett enda ljud, alla befinner sig i något slags chocktillstånd.

Då rasar plötsligt Södra tornet.

Vi sitter kvar och ser även Norra tornet rasa.
Efter det så tar jag bilen hem till Alvesta, med radion ivrigt rapporterande från kaoset i New York och Washington. Vägarna är nästan öde, märkligt öde för att vara kl fem på eftermiddagen.
När jag kommer hem sitter mamma och min styvfar och är helt tysta i vardagsrummet där tvn står på, de är lika chockade som alla andra. Lite senare på kvällen går jag bort till Christoffer där hans familj sitter, lika tysta och chockade som alla andra, och kollar på tvn.
Vi möter upp några till och sa väl egentligen inte så mycket, vi kunde inte greppa vad som hänt.

Dagen efter förändrades hela världen, på gott och ont.

Jag minns att jag skulle hämta upp Hardy i Araby, där han då bodde.
På radion lyssnade jag på Morgonpasset, precis som alltid.
Dock så var inte Kjell Eriksson lika rolig som han brukade vara. För att citera honom själv: "Jag orkar helt enkelt inte idag."


Visst är det konstigt att man minns såhär i detalj? Allt som hände och vad som sas, just ett specifikt datum.


1 kommentarer:

  1. Zandra

    Tre rattar i en rattask! En på loket och två på mig! Jajjamen!

    Jag minns också den dagen, gick fortfarande i grundskolan då (så liten är jag). Kom hem från skolan och pappa var hemma (ovanligt att han var hemma så tidigt). Han satt i vardagsrummet med TV'n på. Jag trodde det var ett skämt. Satt och väntade på att snart hoppar det upp en hallåa som gubben i lådan för att ropa "haha, där fick vi er allt!"

     

Skicka en kommentar

 
 
Totalt antal besökare: | Antal besökare idag:
(c) Patric Franksson 2010